Ekonomi

Boeing titanyum sahteciliğine yönelik kontrolleri on yıllık kayıtları kapsayacak şekilde genişletiyor

Boeing Co (NYSE:BA) ticari jetlerinde kullanılan titanyum parçaların orijinalliğine ilişkin soruşturmasını genişleterek tedarikçilerinden Çin’den titanyum alımlarına ilişkin on yıllık bir belge sunmalarını talep ediyor. Havacılık ve uzay devinin bu hamlesi, metalin orijinalliğini onaylayan potansiyel olarak sahte belgelerin kullanımına ilişkin daha geniş bir endüstri soruşturmasının ortasında geldi.

Düzenleyicilerin Haziran ayında duyurduğu soruşturma, başlangıçta bazı uçakların yapısal bütünlüğüne ilişkin endişeleri gündeme getirmişti. Ancak hem Boeing hem de tedarikçileri doğru titanyum alaşımının kullanıldığını ve ürünlerinin güvenli olduğunu belirttiler. Havacılık sektöründe tüm parçaların sıkı güvenlik düzenlemelerini karşıladığından emin olmak için belgelendirme esastır.

Boeing, Temmuz ayı ortasında tedarikçilere gönderdiği bir mektupla, 9 Ağustos’a kadar ayrıntılı kayıtları istedi ve incelemeyi 2014 yılına kadar uzanan işlemleri kapsayacak şekilde genişletti. Bu özel zaman diliminin nedeni şirket tarafından açıklanmadı. Boeing, konunun operasyonları üzerindeki etkisinin sınırlı olduğunu vurguladı ancak tüm titanyum parçalar için uygun dokümantasyon sağlama taahhüdünü yineledi.

Havacılık ve uzay sınıfı titanyuma olan talep, kısmen Rusya ve Çin’den gelen tedariklere alternatif arayışları nedeniyle yüksek olmuştur. Boeing’in tedarik zincirine yönelik incelemeler, bu yılın başlarında yeni bir 737 MAX 9’da meydana gelen bir olaydan sonra yoğunlaştı. 5 Ocak’ta bir kapı paneli uçuşun ortasında patladı ve gerekli onarım belgeleri bulunamadı ve dokümantasyon uygulamaları hakkında sorular ortaya çıktı.

2023 yılında jet motoru üreticisi CFM International, bir İngiliz distribütörün binlerce motor bileşenini sahte belgelerle satmış olabileceğini açıkladı.

Boeing’in tedarikçilerinden Spirit AeroSystems (NYSE:SPR) mektubun alındığını teyit etti ve şirket sözcüsü Joe Buccino, sektörde dokümantasyon uyumluluğunun öneminin altını çizerek şirketin buna uyma niyetinde olduğunu belirtti.

Boeing’in rakibi Airbus da, A220, A320 ve A350 dahil olmak üzere çeşitli uçak programlarında az sayıda parçayı etkileyen titanyum izlenebilirlik sorunlarına ilişkin kendi soruşturmalarını yürütüyor.

Federal Havacılık İdaresi (FAA) konuyla ilgili henüz bir yorumda bulunmadı ve Avrupa Birliği Havacılık Güvenliği Ajansı’ndan (EASA) da hemen bir yanıt alınamadı.

Yılın başlarında, Şubat ayında Boeing, tedarikçilere Ocak 2019’dan bu yana Titanium International Group (TIG) ile olan ilişkilerini sormuştu. Bunun ardından Haziran ayında New York Times tarafından yayınlanan bir raporda, TIG’in titanyumun görünümünde ve beraberindeki evraklarda gerçek dışı görünen tutarsızlıklar tespit ettiği belirtilmişti.

Boeing o zamandan beri Çin’den gelen uygunluk sertifikalarını inceliyor ve orijinal Çinli üretici tarafından orijinal olarak tanınmayan sertifikaları keşfettikten sonra tedarik zincirinden belgelerinin meşruiyetini doğrulamasını istedi.

Reuters bu makaleye katkıda bulunmuştur.

Bu makale yapay zekanın desteğiyle oluşturulmuş, çevrilmiş ve bir editör tarafından incelenmiştir. Daha fazla bilgi için Şart ve Koşullar bölümümüze bakın.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu